Loading...

Het coronavirus heeft een invloed op van alle soorten bedrijven, van de reisindustrie naar globale toeleveringsketens. De aandelenkoers is in een enorm bewegelijke periode terecht gekomen, netwerkevents zijn afgelast alsook seminaries. Reisbeperkingen worden opgelegd en die hebben een grote invloed op zakenreizen en meetings. Dankzij het coronavirus werden ook eerst Italië, dan Spanje en nu Frankrijk in een “lockdown” geplaatst.

In deze tijden van crisis, wanneer het nieuws vol staat met choquerende krantenkoppen, is het van prioriteit om kalm te blijven en te onthouden dat er nog steeds veel dingen zijn die we wel in handen hebben, en waar we ook een verschil in kunnen maken. Net zoals we leren omgaan met het virus in het dag dagelijkse leven door extra voorzorgsmaatregelen te nemen - zoals vaak je handen wassen, het desinfecteren van vaak aangeraakte voorwerpen (zoals deurklinken, smartphones en toetsenborden), en voorzichtig zijn met hoesten en niezen – kunnen we ook verschillende strategieën bekomen die een sales team kan gebruiken om de impact door het coronavirus op je bedrijf in te dijken.

Sales onderhouden tijdens het coronavirus

  1. Stokeer nu nieuwe leads

    Net zoals sommige mensen een voorraad aan wc-papier in huis halen voor het geval van quarantaine, moet je ook een “voorraad” aan prospecten inslaan. Je kan dit beter nu doen dan later. Steek extra tijd, inzet en middelen in prospectie en lead generatie, nu, zelfs al ben je bezig. Zelfs al zit je niet in een branche dat tot nu toe een impact heeft gevoeld van het virus, het zijn onzekere tijden en er bestaat altijd een kans dat deze uitbraak kan leiden naar grotere economische schade. Door te zorgen voor een back-up aan leads en prospecten ben je voorbereid. Zelfs al blijkt COVID-19 een korte termijn paniek te zijn, of het is net veel erger dan je momenteel denkt, het is nooit een slecht idee om extra te investeren in een goed gevulde pipeline.

  2. Herdenk je oplossingen

    Het hangt er natuurlijk van af wat voor B2B oplossingen je aanbiedt, je prospecten kunnen misschien al aanzienlijke pijnpunten en bedenkingen hebben over het coronavirus. Neem tijd om de sleutel voordelen van je producten en diensten te ontdekken die van pas kunnen komen voor jou potentiele klanten tijdens deze tijden. Kan je misschien extra’s in je product of dienst bedenken die je klanten kunnen helpen om door deze crisis te komen? Of om hen te helpen bepaalde aanpassingen of extra’s om eventuele bedenkingen weg te nemen?

    Bijvoorbeeld, wij bij AlphaLeads specialiseren ons in online vindbaarheid. Dus het beter vindbaar maken van een bedrijf op Google voor hun potentiele nieuwe klanten doormiddel van SEO/SEA. Restaurants moeten door de huidige crisis sluiten en focussen op take-away om toch iets van omzet te generen. Waar kunnen wij hierbij helpen? Door nu nog harder te focussen op deze diensten en deze beter vindbaar te maken voor hun klanten. Denk bijvoorbeeld aan hoe je zelf opzoek zou gaan als je op zondagochtend toch nog steeds van je pistolet wilt genieten maar de deur niet uit kan.

    Je weet niet meteen welke handelaars in je eigen regio deze dienst aanbieden dus je zoekt op “ontbijtpakket aan huis regio Herentals”. Doormiddel van onze diensten wordt deze handelaar dus beter vindbaar voor zijn potentiele nieuwe klanten wat zeker van pas kan komen in deze tijden. Wij denken mee aan de huidige uitdagingen die onze klanten tegenkomen en zetten onze diensten hierop in – zorgen dat handelaars met hun nieuw aanbod van diensten beter zichtbaar worden voor hun potentiële klanten!

    Veel andere bedrijven moeten reisplannen afgelasten door de voorzorgsmaatregelen die grote bijeenkomsten zoals seminaries niet meer mogelijk maken. Nu wanneer jij een virtueel event platform of collaboratie software verkoopt, kan dit een mooie kans zijn om aan je prospecten te laten zien dat de belangrijkste gesprekken kunnen doorgaan, zelfs als face-2-face meetings momenteel niet mogelijk zijn. En zo kunnen zij de waarde van je platform ontdekken.

    Dezelfde verkooppunten van je product die al reeds relevant waren voor de crisis kunnen nog steeds werken, maar het kan zijn dat je de sales pitch een beetje moet aanpassen om je oplossing zo goed mogelijk te laten uitlijnen met de meest dringende bedenkingen. Het kan zijn dat er een aantal pijnpunten zich voordoen zoals…

    • Zorgen over mogelijke coronavisus storingen in hun bedrijf
    • Aanpassen aan de nieuwe reisbeperkingen of virus gerelateerde sluitingen in hun toelevering
    • Het zoeken van oplossingen naar hun samenwerkingen met buitenlandse medewerkers
    • Het verbeteren van de cloud beveiliging of bedrijfsverzekeringen om potentiele bedreigingen te voorkomen

    Zijn er punten waar jij, gebaseerd op je klanten en branche, jezelf in terugvindt? Als dat zo is zijn er mogelijke voordelen die laten zien hoe jouw oplossingen kunnen helpen zowel tijdens de coronacrisis alsook wanneer alles terug naar normaal gaat.

  3. Ga de creatieve tour op met je sales presentatie

    Het coronavirus neemt een tol op veel bedrijven hun travel- en face-2-face meetings. Dat betekent dat online presentaties belangrijker zijn dan ooit. Start met je sales pitch in een volledig online jasje te steken. Wees voorbereid om je pitch vaker online te doen dan in persoon.

    Dit zal waarschijnlijk wijzigingen in je huidige sales traject vragen. Misschien ben je het, net zoals wij, gewend om face-to-face afspraken te doen, maar een afspraak is misschien voor een langere tijd geen optie totdat deze crisis verminderd.

    Wees bereid om creatief en “out-of-the-box” te denken en zorg ervoor dat je sales blijven vooruitgaan door dingen te doen die je gedacht had nooit te doen door uit je oude bootje te stappen, denk aan dingen zoals…

    • Je klant meenemen op een virtuele tour door je bedrijf met facetime of skype.
    • Een uitgebreide product demo houden die ook het technische team omvat die normaal niet in beeld komen.
    • Gebruik een video over je product of dienst in actie, bespreek de werking ervan via een conference call terwijl je samen naar de video kijkt.
    • Vraag uiteraard naar referenties van klanten die je ondersteunt in deze zware tijden.

    Denk creatief, gebruik verschillende middelen. Zoek naar communicatiemiddelen om in contact te blijven met je klanten, Whatsapp is daar een goed voorbeeld voor als je het een beetje informeler wilt maken. Slack is misschien beter indien je met grotere bedrijven werkt.

  4. Niet panikeren, en blijf productief!

    Vermijd paniek en denk zeker niet dat we hier niet met zen allen uitkomen. Zet je sales proces verder van begin tot eind, leg contacten die je na de crisis kan terug contacteren. En behoud zeker je focus en laat je hoofd niet hangen. Alles wat je nu niet doet moet je doen wanneer de crisis voorbij is (of verminderd).

    Wij voelen ook een impact in onze agenda, maar dat geeft ons de kans om ons voor te bereiden op het nieuwe kwartaal. Door onze planning op punt te zetten en de dingen te doen die we al langer uitstellen.

    Sterker zelfs, wie weet kom je met een waterdicht idee dat de sales voor je bedrijf een tweede pipeline geeft die je verder kan ontwikkelen ook na de crisis, en dit geeft dan weer een extra stroom van omzet.

    Deals kunnen langer in de pipeline dan normaal blijven hangen. Maar zorg ervoor dat je deze warm houdt en blijf inchecken. Sommige bedrijven zullen investeringen vasthouden tot de onzekerheid wegneemt, blijf op de hoogte en vanaf de eerste tekenen dat de crisis verminderd kan je voorlopig gemaakte verliezen snel weer goed maken.

Meer info van een expert?

Contacteer Ons