Loading...

Wat is SEO en waarom moet je dit als ondernemer inzetten?

Tegenwoordig is het hebben van een website een must voor elk zelf respecterend bedrijf. Doordat we allemaal steeds meer online zijn is het hebben van een website het visitekaartje van jouw bedrijf. Vele bedrijven investeren dus in een mooie website of hebben wel iets online staan. Maar het hebben van een mooie website is niet alles, weinige zorgen dat hun website geoptimaliseerd is (en dus goed vindbaar). Hoogstwaarschijnlijk is je doel als ondernemer om producten / diensten te verkopen of klanten werven. Om dit te behalen wil je liefst zo veel mogelijk bezoekers op je website.

seo-blog

Potentiële klanten zoeken naar een product of dienst online door gebruik te maken van zoekmachines (Google). Ze klikken bij deze zoektocht vervolgens op één of meer van de eerste getoonde resultaten op de eerste pagina van de zoekmachine. Jij wilt ook dat je met de website van jouw bedrijf hier tussen de eerste zoekresultaten van deze potentiele klant verschijnt, toch? Zodat deze mensen met hun zoektocht bij jou terechtkomen. Hierbij komt SEO van te pas.

SEO staat voor Search Engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Hierbij worden er allerlei technieken toegepast op je website om deze te optimaliseren en te verbeteren. Dit zodat je website hoger verschijnt in de zoekmachine, en dus ook het (menselijke) bezoek te verhogen. Bij SEO gaat het om op een organische manier je vindbaarheid te verhogen. In tegenstelling tot SEA, waarmee betaalde zoekresultaten worden bedoelt. Hieronder lichten we kort de pijlers van SEO toe

Techniek optimalisatie

De technische staat van een website is ontzettend belangrijk. Denk maar aan hoe meer en meer gebruikers websites bezoeken via hun mobiele telefoon. Top, de potentiele klant komt via zijn zoekresultaten bij je website terecht. Spijtig voor jouw, kijkt hij via zijn smartphone en wordt je website niet gebruiksvriendelijk weergegeven, hierdoor klikt hij weg van jouw website. Met technische optimalisatie wordt dus gekeken naar de gebruiksvriendelijk en het goed functioneren van een website. Hierbij moet je niet alleen denken aan een responsief design, maar ook een snelle laadtijd, een veilige omgeving en een fijne leesbare tekst.

Content en SEO copywriting

Naast een goede technische staat kan SEO ook niet zonder unieke en kwalitatieve content. Hierbij bedoelt men alle manieren van informatiedeling zoals video, afbeeldingen of tekst. Zoekmachines lezen voornamelijk tekst, deze zijn cruciaal voor het hoger doen scoren van een website.

Autoriteit

De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door linkbuilding. Hoe meer websites naar jouw website linken, des te hoger de autoriteit. Hierbij kijkt google natuurlijk wel naar de kwaliteit en relevantie tussen de links.

En dus waarom SEO inzetten als ondernemer?

Zonder bezoekers of beter gezegd potentiële nieuwe klanten die je website bereiken, is een website vaak een tijdrovende en grote kost, die niet veel bijbrengt voor je onderneming. Het inschakelen van SEO is de manier om je website vindbaar te maken voor relevante bezoekers. Hierbij is SEO ook nog eens meetbaar.

seo-blog

Meer info van een expert?

Contacteer Ons