Loading...

5 tips om je vindbaarheid in Google te verbeteren

In dit artikel bespreken we vijf dingen die jij zélf kan doen om de vindbaarheid van jouw website, webshop en zelfs sociale media te verhogen in de zoekmachines. Maar eerst leggen we kort uit waarop de ranking wordt bepaald in de zoekmachines.

Zoekmachines zoals Google maken gebruik van bots, wanneer je een zoekopdracht geeft bv. “nachtwinkel in de buurt” zijn er duizenden resultaten die kunnen worden weer gegeven. Nu als je zelf dan al die resultaten zou moeten gaan filteren om de relevantste voor jou te zoeken zouden we een paar dagen verder zijn.

vindbaarheid

Google werk volgens het principe, de relevantste en meest up-to-date resultaten laten we eerst zien. Moest de zoekmachine dit niet zo aanpakken, en bijvoorbeeld gewoon op alfabetische volgorde rangschikken zouden we snel overstappen op een andere zoekmachine.

Hoe je jouw website het best kunt indelen en welke content je moet gebruiken laten we voor een andere keer. Maar als je hier alvast meer informatie over wilt kan je ons altijd vrijblijvend contacteren om een expert langs te sturen. Wat we wel nu gaan doen zijn een aantal tips geven die jij nu al kan toepassen om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

1. META-Titels en Beschrijving

Nee dit zijn geen diersoorten, maar we kunnen wel begrijpen dat dit misschien chinees klinkt. Laat me het verduidelijken.

zoekresultaat google

Een meta-titel (rode kader) is de titel van je pagina, die ook de zoekmachine gaat gebruiken om je website te herkennen. In deze titel is het belangrijk om zo specifiek mogelijk uit te leggen wat je doet met zo min mogelijk woorden, en al helemaal geen vaktermen. We doen dit omdat deze anders heel afhankelijk is van de concurrentie. Bijvoorbeeld, heb je een bedrijf dat verse voeding aan huis levert dan kan een goede titel zijn “Verse maaltijden aan huis geleverd door Het Restotje regio Antwerpen”.

Als we bijvoorbeeld gaan kijken naar het aantal zoekresultaten op “Maaltijden thuis geleverd” tegenover de zoekresultaten bij “Verse maaltijden aan huis regio Antwerpen” zou het duidelijk moeten zijn dat er – hoe algemener je trefwoorden – meer concurrentie is en het moeilijker wordt om op jouw trefwoorden te laten scoren. Dit principe noemen we “long-tail” maar een andere keer hier meer over.

De meta-beschrijving (blauwe kader) is de korte tekst die de pagina beschrijft, de zoekmachines gaan ook deze beschrijving gebruiken om jouw website te screenen. De meta-beschrijving bestaat vaak uit twee tot drie korte zinnen die je pagina beschrijven. Nu om dit nog effectiever naar je klanten toe te maken voeg je hier best nog een call-to-action toe. Ook is het belangrijk om jouw beschrijving af te stemmen op je meta-titel, hier bedoel ik dus mee om de zoektermen die je in de titel gebruikt nog is te laten terugkomen in de beschrijving. Als voorbeeld gaan we even terug naar de Het Restotje:

META-Titel: “Verse maaltijden aan huis geleverd door Het Restotje regio Antwerpen”

META-Beschrijving: “Bij Het Restotje zorgen we altijd voor verse producten voor onze verse maaltijden. We leveren altijd aan huis op een moment naar keuze. Wij staan volledig klaar in de gehele regio Antwerpen. Ook een hongertje, maar geen zin om te koken? Bekijk ons menu!”

2. H1 Tags voor Titels

Elke pagina heeft titels nodig. Nu een persoon kan uit een tekst meteen afleiden wat een titel is maar een zoekmachine kan dat niet. Voor Google moeten we verduidelijken waar de pagina over gaat en gaan aan tonen dat onze pagina de meest relevante is voor de mensen hun zoekopdrachten.

Nu om aan de bots van de zoekmachine duidelijk te maken dat wij het ideale resultaat zijn moeten we aan onze titels ook H1 tags geven. Dit doen we voornamelijk in de code, maar in de meeste CMS systemen zoals WordPress, Jimdo of Wix kan je dit ook instellen zonder te coderen.

Zo weten de robots die de informatie ophalen in de zoekmachines dat het bij onze tekst echt om titels gaat.

3. Denk na over hoe jouw doelpubliek zoekt

Dit is een hele belangrijke, maar ook een moeilijke. Zoekmachines spreken geen taal, zij zien enkel code en tekst. Maar onze potentiele klanten verstaan enkel tekst en juist geen code. Hierin moeten we een gulden middenweg vinden, ervoor zorgen dat we Google verleiden, maar ook de persoon die je website kan bezoeken.

Denk bij je zoektermen kiezen niet alleen na over wat je bedrijf doet maar ook over hoe je potentiele klanten hiernaar opzoek gaan. Een voorbeeld is een klinkerwerker, nu in mijn generatie weten nog maar weinigen wat klinkers zijn, laat staan een klinkerwerker omdat dit niet meer zo in de volksmond ligt. Dan is de kans ook kleiner dat mensen zoektermen zoals “klinkerwerken in Beerse” gaan gebruiken. Je potentiële klanten gaan altijd op hun manier zoeken, ze gaan termen gebruiken die meer alle daags zijn. Dus in plaats van klinkerwerken kunnen we dan beter de focus leggen op “oprit aanleggen in Beerse”.

4. Gebruik frisse nieuwe content

Zoals we in het begin hadden gezegd is het niet alleen belangrijk om relevante content te plaatsen maar ook nieuwe content. Hoe kan je dit doen? Vele, net zoals wij zelf gebruiken een blog om elke week, maand of per kwartaal je bezoekers up-to-date te houden van de laatste nieuwtjes. Dit geeft je de kans om geregeld nieuwigheden toe te voegen aan je website. Google prijst dit zeker aan om dat je vaak met nieuwe relevante content af komt voor je bezoekers.

Nu is het wel belangrijk dat je met relevante content afkomt. Zoals jullie weten zijn wij gespecialiseerd in online marketing, wij gaan dan dus geen blog post schrijven over must do vakantieplekken.

Zorg voor content die zowel geapprecieerd worden door Google als door je bezoekers. Denk tijdens het schrijven ook zeker aan je trefwoorden want die gaan je het meeste helpen in het vindbaar worden.

4. Gebruik frisse nieuwe content

Zoals we in het begin hadden gezegd is het niet alleen belangrijk om relevante content te plaatsen maar ook nieuwe content. Hoe kan je dit doen? Vele, net zoals wij zelf gebruiken een blog om elke week, maand of per kwartaal je bezoekers up-to-date te houden van de laatste nieuwtjes. Dit geeft je de kans om geregeld nieuwigheden toe te voegen aan je website. Google prijst dit zeker aan om dat je vaak met nieuwe relevante content af komt voor je bezoekers.

Nu is het wel belangrijk dat je met relevante content afkomt. Zoals jullie weten zijn wij gespecialiseerd in online marketing, wij gaan dan dus geen blog post schrijven over must do vakantieplekken.

Zorg voor content die zowel geapprecieerd worden door Google als door je bezoekers. Denk tijdens het schrijven ook zeker aan je trefwoorden want die gaan je het meeste helpen in het vindbaar worden.

5. Alternatieve teksten

De zoekmachines van Google bestaan uit een reeks robotten die bij een zoekopdracht alle mogelijke resultaten gaan filteren en de beste laten zien. Nu wij als mensen zijn heel visueel aangelegd, maar die robots zijn dit niet. Het is belangrijk dat we verschillende mogelijkheden van content gaan gebruiken zoals video’s, foto’s, illustraties.

Wanneer we een foto met de naam “image_00013.jpg” toevoegen aan de website weten de robots bij Google niet wat er juist op die afbeelding staat. Hier komen alternatieve teksten en trefwoord vriendelijke afbeeldingnamen van pas.

Als voorbeeld gaan we even terug naar de verse maaltijden aan huis. Ons restaurant is gespecialiseerd in brasseriegerechten. We hebben een mooi geserveerd bordje frietjes met stoofvlees bereid en we willen een foto hiervan op de website plaatsen. Je camera of smartphone geeft de afbeelding automatisch een naam zoals “image_00013.jpg”, die naam kunnen we het best wijzigen naar “stoofvlees met frietjes bij Het Restotje” zo geven we context aan de afbeelding en kunnen de zoekmachines zien dat wij relevante afbeeldingen met ons product op de website plaatsen. Nu zullen de afbeeldingen die op je website staan ook in “Google Afbeeldingen” kunnen scoren.

We gaan nog een stapje verder, we kunnen afbeeldingen ook een alternatieve tekst geven. Die teksten worden onder anderen gebruikt door software voor blinden die de website niet visueel kunnen bekijken maar waarbij de teksten worden voor gelezen. Zoekmachines gebruiken deze teksten ook om te achterhalen wat een afbeelding juist zegt, ook hier kunnen we trefwoorden gebruiken om onze vindbaarheid te verbeter bijvoorbeeld voor onze fritjes “stoofvlees met fritjes bij Het Restotje aan huis geleverd”.

Wil je meer weten over SEO en online vindbaarheid?

Contacteer Ons